tisdag 4 oktober 2011

Förlossningen.

Det har varit lite tomt här på bloggen den senaste tiden, men nu ska jag ta tag i bloggandet igen och börjar med ett inlägg om min förlossning, en kort bara.

Till att börja med så tyckte jag att denna förlossning var bättre på alla sätt.
Runt klockan 23 den 20:e september fick jag en liten blödning när jag var på wc, eftersom jag inte blött något alls innan blev jag lite orolig och ringde till BB där de tyckte jag skulle komma in på en kontroll.
Vi förde Casper till mommo och F's och åkte in.
Allt var bra och jag var ett finger öppen, sköterskan sa att förlossningen kan starta under natten.
Vi åkte hem för att sova och vänta att något skulle börja hända. Jag hade lite värkar från och till under natten, men inga som var regelbundna.
Klockan 7 på morgonen den 21:a började jag få regelbundna värkar med 10 minuters mellanrum.
Vi åkte in till BB klockan 12 då var jag 4 cm öppen. Sen gick det långsamt framåt, jag hade starka värkar, men de kom fortfarande med ca. 10 minuters mellanrum.
Jag prövade lustgasen en stund, men den hjälpte inte alls.
Jag var även och badade en stund, vilket var väldigt avslappnande och skönt.
Några timmar senare var jag fortfarande bara 5-6 cm öppen så de föreslog att de skulle ta hål på hinnorna så det skulle börja gå undan. Sagt och gjort, nu började värkarna göra sjukt som sjutton, men nu började det även gå undan. Jag fick nån smärtlindring som tyvärr inte heller hjälpte. Jag försökte med lustgasen igen, den tog ju inte bort nån smärta men hjälpte mig att andas igenom smärtan och ha något att fokusera på.
Jag började plötsligt få krystvärkar, men fick andas mig igenom den första krystvärken fast jag helst av allt bara hade krystat. Sen var det bara att tuta och köra. Jag krystade för allt i livet och fick krystat ut lillan på endast 4 minuter. Och där fanns plötsligt den vackraste lilla tjej jag någonsin sett med massor av mörkt hår på huvudet. Och precis samma känsla som när jag fick Casper på bröstet.
De fick sy litelite, fast jag gick knappt sönder alls. Jag kände mig pigg och kry efteråt och tog en varm och skön dusch. Jag hade faktiskt känslan "dethär kan jag nog göra om" fast jag några minuter före fött ett barn.
Efter att jag fött Casper hade jag nog mera den känslan att "aldrig mera", jag var mycket sjukare och slutare då.
Så den 21.09.2011 klockan 19:04 föddes vår lilla tös. Hela förlossningen tog lite på 12 timmar.

1 kommentar:

Ett minne sa...

Vännen du e så duktig! Jag ser så framemot att få komma och träffa sessan er! <3